KISS-KIDD Forum Norge Forum Hovedsiden KISS-KIDD Forum Norge
Informasjons- og diskusjonsforum i forhold til nakkeleddsindusert symmetriforsyrrelse hos barn, også kalt KISS-KIDD syndrom.

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hei til store barn.. og tips om hjelp

Start Nytt Tema   Svar på Tema    KISS-KIDD Forum Norge Forum Hovedsiden -> Ny på forumet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
mamsen
Aktivt medlem

Ble Medlem: 26 Jul 2007

InnleggSkrevet: Tir 21 Aug, 2007 17:48    Tittel: Hei til store barn.. og tips om hjelp Svar med Sitat

Vi har en gutt på 11 år med KIDD2. Som baby skrek han i 6 mnd, ellers har vi ikke sette vesentlige problemer før i skolealder. Han har store lese/skrivevansker, konsentrasjon/oppmerksomhetsproblem, synsfunksjonelle problemer og litt dårlig finmotorikk.Er ellers urolig og kan virke umoden.
PPtjenesten har ikke vært til noen hjelp, men fikk tips om PPF i Oslo (pedagogisk psykologisk faggruppe ) se deres nye nettsider http://www.ppf.no/
Har her fått kartlagt at de primitive refleksene fortsatt er aktive. Dette er reflekser som en baby skal ha, men som i løpet av første leveår skal erstattes av posturale reflekser. Skjer ikke dette vil barnet få store problemer, og det er nettopp dette blokkeringen i nakken forårsaker hos KISS/KIDD barn. Hos babyer går utviklingen sin gang etter behandling hos manuellterap., men for store barn tror jeg at refleksene må stimuleres.
Vår sønn har jobbet med et refleksstimuleringsprogram i snart et år, og ble av PPF anbefalt å gå til manuellterap. Har nylig vært hos manuellterap. - 2 ganger hittil, og knekt opp både nakke, rygg og bekken.
Det går fremover , selvom det tar tid !
De engelse nettsider som kan anbefales ;http://www.inpp.org.uk/
Sjekk om dette passer for ditt barn. Bruk fanen assessments, og deretter se på spørsmålene under questionnaire.
Ang. synet vil jeg fortelle at vår optiker fant synet helt i orden , selv om jeg ba han sjekke samsynet spesielt siden det var problemer.
Både hos PPF og hos Elin Hansson ;http://www.hansson.oslo.no/
fant de ut at han har store samsynesproblemer og indre skjeling.
Bokstaver /tall står for ham ikke stille , men flytter seg og bytter plass.
Det hjelper derfor overhode ikke å trene på lesing ved å lese !!
De bakenforliggende årsaker må plass først.
Jeg lurer på om det er flere i forumet som går til trening hos PPF ?
Eller om det er KIDD barn som har blitt helt bra etter besøk hos manuellterap.- uten refleksstimuleringsprogram ??
Vil gjerne dele erfaringer med dere.
Hilsen mamsen

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ODIN
Aktivt medlem

Ble Medlem: 09 Aug 2007

InnleggSkrevet: Ons 22 Aug, 2007 11:56    Tittel: Dette var bra Svar med Sitat

Hei Mamsen! Tusen takk for tips. Jeg har ringt allerede. Vi har hatt veldig stor fremgang med å gå til manuell terapaut. Men vi er ikke i mål.
Til Toppen
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 22 Aug, 2007 17:29    Tittel: Så fint at du har kontaktet PPF Svar med Sitat

Hei !

Så bra at du allerede har ringt PPF ! Og så bra at du bor nær Oslo. Disse tre damene hos PPF er nemlig de enste i Norge som har lisens fra INPP.
De har skjønt at foreldre er passe "desperate" etter å få vite hva som feiler barnet deres, men at det offentelige ikke vet nok, og at de fleste off. ventelister er altfor lange. Derfor får du helt sikkert time ganske kjappt.

Her følte jeg for første gang at det endelig var noen som stilte de rette spørsmålene, og utførte de riktige testene. De som traff akkurat der hvor hans problem er, ikke mye annet tull om ADHD etc. etc

De sliter forøvrig med det samme som de som jobber med KISS/KIDD - nemlig å bli trodd !

Jeg ble tipset om PPF av en gammel klassevenninne, som har en sønn med problemer. Deretter tipset jeg ennå en annen klassevenninne av oss- nemlig "Anneli ".
Så som du skjønner dette må være mye mere utbredt enn hva som til nå har kommet frem ! (alle tre fra samme klasse på grunnskolen ! )
Våre gutter har forskjellige problemer, men årsaken ligger på samme sted !

Vi skal til PPF igjen neste uke, og da er jeg veldig spent på om behandlingen hos manuellterap. har gitt noe utslag.
Noe har skjedd. Han er ikke så lutrygget mer, og i dag kom han hjem fra skolen med 2 beskjeder som han husket. Før har han aldri husket noe !

Lykke til hos PPF- er nesten sikker på at de kan hjelpe dere !

Hilsen mamsen
Til Toppen
Marisol
Administrator

Ble Medlem: 02 Des 2005

InnleggSkrevet: Tor 23 Aug, 2007 20:30    Tittel: Svar med Sitat

Jeg må bare takke dere som bidrar med verdifull informasjon i forhold til eldre barn og kidd! Dere er en kjemperessurs som absolutt trengs her på forumet og ellers i forhold til å spre informasjon til helsevesen/skole og andre foreldre.

Mamsen: har du spesiell utdannelse ift. dette eller er det ting du har lært gjennom utredning av sønnen deres? Vet du hvor jeg kan finne lesestoff om/linker til dette med primitive og posturale reflekser?? Vil gjerne lære mer om dette! Glad
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Fre 24 Aug, 2007 09:13    Tittel: primitive reflekser Svar med Sitat

Hei !

Har lært det meste om primitive reflekser hos PPF. De er flinke til å informere og forklare . Er der hver 6. uke, og da gjøres forskjellige øvelser for å teste hvor mye de forskjellige refleksene fortsatt er tilstedet. Noe er vanskelig for et uøvet øye å se, mens andre ting ser jeg helt klart at han ikke klarer å gjøre. Det er jo bare det at barna har laget seg strategier for hvordan de til daglig skal unngå problemet, så mye er vi foreldre helt uvitende om.
Vi er også to venninner som går der med våre sønner samtidig. Vi er god støtte for hverandre og utveksler erfaringer fortløpende.

Har ikke funnet noe norsk litterat om reflekser, men på INPP s hjemmesider viser de til en god del på engelsk.

Wink
http://www.inpp.org.uk/publications/books.php

Har selv bl. a kjøp "Reflexes, learning and behavior " av Sally Goddard
Her står det forklart hva de enkelte refleksenes funksjon er som spebarn, og hvile problemer som barnet får hvis de ikke integreres.
Men , det er ikke lett stoff, og mange nye og vanskelig ord- særlig på enkelsk.Måtte kjøpe meg en skikkelig ordbok !
Vet du tittel og/eller forfatter er det lettere og billigere å kjøpe gjennom en norsk bokhandel el. nettbutikk, f. eks bokkilden

Har forresten lest at de primitive/posturale refleksene er en viktig faktor i sentralnervesystemet (sitter bak i nakken )og at sentralnervesystemet fungerer som en kommunikasjons-kanal mellom kropp og hjerne !

Hilsen mamsen Razz
Til Toppen
ODIN
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Fre 24 Aug, 2007 09:20    Tittel: Skolestart - store barn Svar med Sitat

Hei!
Mamsen. Jeg er så takknemmelig for informasjonen du har gitt. Jeg kan faktisk forstatt se babyreflekser hos han enda. Knyttet hender som en baby intill vi hadde første bahandling. Dette tror jeg på. Vi skal til time neste uke.
Vi hadde skolestar denne uken. Andre dag stakk han av fra SFO. De fant han etter stor leteaksjon i lillebrors barnehage rett ved. Ingen hadde fortalt han at han ikke kunne gå akkurat dit. Der vikk både skolen og min sønn en A-HA opplevelse. Han tenker ikke som alle andre - søte lille vennen.
Han var ikke renslig helt opp til skolestart. Jeg fikk manuellterapauten til å knekke opp hele ryggen forrige uke. Og nå har han ikke hatt en eneste ulykke hele uken. Dette går over all forventning.
Til Toppen
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Fre 24 Aug, 2007 14:41    Tittel: Svar med Sitat

Hei !
Så fint at du ser så bra fremgang etter hvert besøk hos manuellterap. , men hvor mange ganger har dere vært der ? Høres ut til at det er mange. Vanligvis skal jo 3-4 behandlinger være nok ?Og dette med at ting faller tibake; han hopper vel ikke på trampoline, nikker fotball etc i de første ukene etter knekkingen ?
Det at han stakk av fra skolen kan ha sammenheng med at våre barn overreagerer på stimuli. Tenk deg en baby som snur på hodet bare den hører en liten lyd. Dette er selvsagt viktig for en babys utvikling, men det er svært forstyrrende og stressende for en skolegutt og fortsatt være så sensitiv.De blir fort slitne.
De har behov for faste rammer og en forutsigbar hverdag. Det kan være lurt og fortelle han i god tid om ting som skal skje.

Og PS! Vi kan også anbefale EYE-Q, som Anneli`s sønn også bruker.
Det gjør barnet roligere og mer konsentrert- etter min oppfatning.

Lykke til videre
Til Toppen
ODIN
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Fre 24 Aug, 2007 14:54    Tittel: Svar med Sitat

Hei Mamsen! Vi har nå hatt 7 behandlinger. Mange av de med stort mellomrom. Apparatet rundt oss har hatt så liten tro på dette at vi har mistet litt håpet innimellom. Men nå tror jeg....igjen....
Vi har faktisk holdt han hjemme flere dager fra barnehage etter hver behandling. Men det blir ikke like lett nå..........med skolen. Han er veldig aktiv så jeg vet ikke hvor lett det blir å befale han å ikke hoppe og sprette på skolen. Han har jo nettopp lært seg å hoppe med samlede ben.
For mange inntrykk på en gang forvirrer nok ja........vi har mærket det. Nytt sted med nye mennesker er veldig vanskelig. Vi reiser alldri på tur nye steder med venner .Det blir bare surr for oss....
Eye -Q blir kjøpt inn i helgen.
Jeg har en venninne som jeg selv går til som er manuellterapaut.
Hun har hørt om dette fenomenet og mener det absolutt er logisk.
Hennes kommentar var :" Det vanskeligste og det viktigste når det gjelder dette rygg, nakke, nærver i klem og følger av dette er tålmodighet."
Til Toppen
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 29 Aug, 2007 08:30    Tittel: Hipp Hurra ! Svar med Sitat

Hei ! Razz

I går var vi til oppfølging hos PPF. Det var første gang etter 2 behandlinger hos manuellterap. i sommer. Og nå var de primære refleksene hans halvert ! Samtlige er på retur ! Er helt sikker på at manuellterap. har fått løst opp i blokkeringene . Dette , sammen med de refleksstimulerende øvelsene han gjør hver dag har gjort oss sikre på at han skal bli helt frisk- med tiden .
Hos PPF så Eva med en gang at noe hadde skjedd i sommer. Han har fått en helt ny holdning i kroppen. Mye finere og rakere i ryggen, ikke så lut lenger. Han var også mye mere konsentrert da han gjennomgitt testene sine. Ikke så mye tull og tøys som det gjerne blir når de skjønner at dette får de ikke til.
Har også lagt mere til at han sykler bedre. Før hadde han problemer med å reise seg opp og stå og sykle. Det går nå veldig fint !
Aner også at korttidshukommelsen er bedre , nå som stresset ved å holde refleksene nede er redusert.

Da er det bare for oss å fortsette å trene på det vi skal, jevnt og trutt, og være tålmodig ! Det som haster mest for oss er å få orden på øyebevegelsen og øye/hånd koordinasjon- så han kan henge med på skolen.

Odin, det blir spennende å høre hvordan det går med deres utredning.
Må nok regne med å ta det over noen ganger. De blir fort slitne når de blir testet på ting de ikke mestrer. Og han kommer garantert til å tulle og tøyse masse . Min sønn har hoppet og danset, sunget, lekt dverg og ape, hoppet i sofaen, rullet seg rundt i gulvteppe etc. etc . De gjør seg til når de ikke klarer å gjøre det de bli bedt om - og de har behov for å avreagere.
Men dere får i alle fall et svar om PPF kan hjelpe dere ! Lykke til !!

Hilsen Mamsen Razz Razz Razz
Til Toppen
ODIN
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 29 Aug, 2007 08:48    Tittel: Svar med Sitat

Hei Mamasen! Så bra. Jeg kjenner igjen tullet. Jeg gleder meg veldig til å komme til PPF og Osteopat.
Vi har hatt en tøff start på uken.
Når jeg skulle hente på SFO mandag var han ikke der. Alle trodde han var på en annen avdeling men han hadde rett og slett gått sin vei uten at noen fulgte med. Det viste seg til slutt at en bekjent heldigvis hadde møtt han langt fra SFO og fulg han hjem til en nabo vi ikke kjenner. Hyggelig folk. Men du kan tenkte deg følelsen jeg hadde da jeg oppdaget at han var borte. Jeg tror han er forvirret over hele opplegget. Samtidig ser han store barn gå alene uten å si fra til noen og tror han kan gjøre det samme. Jeg tror han føler at det er mye han ikke menstrer og tror selv at dette skal bli bedre bare han blir stor.
Vi tok oss fri i går begge to og snakket med alle som kunne snakkes med. I løpet av dagen i går av det ansatt en ekstra person til å følge med å akkurat han. Hva man ikke kan få til om man roper høyt nok. Gudsjelov at vi bor i en av norges rikeste kommuner. Dette er ikke mange steder vi hadde fått til.
Denne eksra personen er i tillegg en veldig kul fyr, ferdig på videregående og veldig engasjert. Vi har hatt noen sånne på avdelingen til minstemann i barnehagen og de er så søte og flinke ungdummer.
Godt dette ikke skjedde oss for 4 måneder siden. Da hadde jeg ikke taklet det. Nå tenker jeg ikke så mye på hva som kunne ha skjedd og fikser det som må til for å rette å problemet. Jeg må jo si at vi vokser som personer på dette her. Er veldig stolt over hva vi fikk til i går.

Så bra at dere ser fremgang etter manuell terapi. Jeg er ikke i tvil om at det virker. Men med så store gutter som vi (spesiellt dere ) har er veien lang. Lykke til videre. Vi snakkes.
Til Toppen
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 29 Aug, 2007 13:42    Tittel: Svar med Sitat

Hei Odin !
Synes du har all grunn til å være stolt av din innsats !
Godt at dere får tatt opp problemer så raskt , og
så deilig at dere får ekstrahjelp av en ung tøffing - lønn for strevet !

Det krever mye av ham å sitte lenge i ro.
Tror SFO er et forferdelig bråkete sted for de fleste barn. Kanske de har noen rom hvor det liksom skal være stille ? Eller et utested det ikke er så mye støy.

Ellers kan det tenkes han har vanskelig for å huske - eller ta i mot flere beskjede på en gang. Så selv om dere har forklart ham hvordan skole og SFO fungerer , kan det ha forsvunnet ut av hodet hans !
Stresset i kroppen gjør at korttidsminnet ikke fungerer. Min sønn kan bare ta i mot en beskjed om gangen. Blir det gitt flere beskjeder samtidig husker han ingen av dem. Lærerne hans kan bli frustrerte fordi han kan jobbe og meste en ting den ene dagen , forså å ikke huske noe neste dag !

Vi har heldigvis - etter anke- fått PC via NAV. Etter den første søknaden som PPTjenesten hjalp oss med , fikk vi avslag. Men vi fikk PPF til å gjøre div. tester for å dokumentere behovet, og nå fikk vi heldigvis JA. Det ble en prinsippsak (vi hadde uannsett allerede kjøpt en PC både hjemme og på skolen til ham )
Dette hjelper han utrolig i skolearbeidet.

Lykke til fremover

Hilsen Mamsen
Til Toppen
ODIN
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 29 Aug, 2007 14:05    Tittel: Svar med Sitat

Hei Mamasen!
Det med korttidshukommelsen stemmer helt sikkert.
Det vi har følt hele tiden er at ingen ser hele bildet. På Ahus kom de frem til forsinket utvikling. (det var jo en diagnose vi kunne stillt selv.) Mange av de tingene de ikke kunne svare på var hvorfor er han så ustabil. Det han klarer den ene dagen forstår han ikke dagen etter. Dette hadde de ikke noe svar på og jeg tror ikke heller de forstår at det er mellom linjene og utenfor testene de må lete for å finne svar på disse barna. Har PPF vært i kontakt med skolen til din sønn på noen måte?? Jeg ser jo at samarbeidet i england er kommet langt. Jeg lurer på om jeg skal prøve å sette i gang noe etter at vi har vært hos PPF. Dette kan jo være til hjelp for mange av barna og ikke minst de som underviser.
Jeg blir så engasjert nå som det dukker opp så mye bra. Du har hjulpet oss utrolig mye skal du vite.
ODIN
Til Toppen
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 29 Aug, 2007 15:03    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen

Ja det med forsinket utvikling og umodne gutter lot vi oss også avspise med helt til han startet i 3 klasse. Da tenkte jeg at han kan jammen ikke lese noe bedre nå enn da han startet i 1. klasse. Men fortsatt mente PPTjenesten at det ikke var noen tegn til bekymringer , etter div. møter.
Irriterende ! Først på slutten av 4. klasse fikk skolen en logoped til å teste ham og da var konklusjonen en hårsbredde fra at han hadde dysleksi. Hvilket vi også trodde. Vi ble alikevel først bedt om å gå til en som var spesialist på barn og syn , nemlig Elin Hansson , og hun fant ut at ham hadde store samsynsproblemer og indre skjeling. Hun har et synstreningsprogram , men her er det 250 barn i kø, og ventetid på ca 2 år !!! Helt forferdelig. Alt må en betale selv her også.
Men så kom vi heldigvis i kontakt med PPF, og da begynte ting å falle på plass.

Vi fikk en skriftelig rapport fra PPF som læreren til min sønn fikk kopi av. Men det er så pass nytt/vanskelig for dem å forstå at de ikke helt vet hva som skal gjøres. Men hun er heldigvis en veldig kjekk lærer og ringte til PPF for å få mere hjelp til tilrettelegging av skolearbeide hans.
Han er nok heldig fordi han går på en montessoriskole og her er det fullt tillatt å gå rundt i klasserommet, ligge på gulvet å jobbe etc. Her er det ingen A4 undervisning, men individuelt tilrettelagt. Det betyr at han ikke skiller seg ut ! Både han og storesøster har gått i montessori siden barnehagen.

Hilsen mamsen
Til Toppen
ODIN
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Ons 29 Aug, 2007 15:22    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Men har synet til deres sønn litt bedre etter at han begynte å trene på PPF.
Jeg er ikke sikker på om synet er så dårlig hoe min sønn, men jeg ser at han noen ganger reagerer veldig på andre bevegelser. Jeg kan ta hånden rolig opp for å klø meg på kinnet. Da kan han rykke til som om jeg skulle slått han rett i ansiktet. Dette til tross for at jeg står et stykk unna. Men det virker som om ham forstår at det er han som ser feil for ellers ville han jo reagert på min oppførsel.
Så mye rart med disse små.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at om dette var mitt fagfelt som f eks lege ville jeg synes det var av utrolig stor interesse. Men de flese ønsker å holde seg trygt til lærebøkene.
Vi skal til ny utredning på Ahus om 3-6 måneder og jeg skal gjøre alt jeg kan for å få involvert så mange som mulig til å være med på fellesmøte.
Hva slags diagnose får vi neste gang mon tro.
Nå har jeg bestillt time hos Hansson også.
Til Toppen
mamsen
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Tor 30 Aug, 2007 08:22    Tittel: Svar med Sitat

Hei Odin

Vi var til kontroll for 3 mnd siden hos Hansson, og da var ikke synsfunksjonen forbedret. Men jeg er sikker på at det er bedre nå etter besøket hos manuellterapeuten. Trening hos PPF og manuellterapeut gir for oss resultater.
Sikkert lurt å sjekke synet til din sønn hos Hansson- uansett.
Så får dere et helhetlig bilde av hans problem/behov.

Hilsen mamsen
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    KISS-KIDD Forum Norge Forum Hovedsiden -> Ny på forumet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support